Redskapet er øyet
Images of nature:
In the book The Song of Norway, Ole Henrik Moe writes about nature and the feelings those that paint have for nature. He has chosen the finest of our national artistic treasures and presents Norwegian landscape art from J.C. Dahl to our young contemporary artists. The book was published in connection with an exhibitions of the 150 year anniversary of Norwegians landscape-painting at Høvikodden. And regarding the picture «Old Lilac» presented there, he wrote:
«Arne Paus was one of the neo-romantics that came to the fore in the 60’s. Their common goal was to paint whatever they saw and felt, rather than the non-figurative, abstract motifs. This group included artists as Odd Nerdrum, Frans Widerberg, Terje Moe and John David Nielsen. Here we see a farm courtyard with a group of houses that have been built over generations. In the centre is a flowering lilac bush,m summoning June and early summer.»
All sizes referred are without a frame.
I boken Sangen om Norge, som ble utgitt i forbindelse med den store jubileumsutstillingen som feiret 150 år med norsk landskapskunst på Høvikodden i 1990, skriver Ole Henrik Moe som en kommentar til bildet Gammel syrin:
Arne Paus hører med i gruppen av ny-romantikere som samlet seg i 60 årene. Deres felles mål var å male det de så og følte, og ikke lenger de nonfigurative, abstrakte motiver. Til denne gruppen hører blant andre Odd Nerdrum, Frans Widerberg, Terje Moe og John David Nielsen.
På det første bildet ser vi et gårdstun med en klynge av hus som er bygget opp gjennom generasjoner. Sentralt i bildet står en blomstrende syrinbusk og inviterer til juni og forsommer.
Sammen med bl.a. Odd Nerdrum og Karl Erik Harr, arrangerte jeg utstillingene Romantikk og Realisme, en serie utstillinger som ble vist i Oslo fram til slutten av det 20. århundre.
Etter å ha flyttet til Valdres i begynnelsen av 70- årene, og fått fire flotte barn med min første kone Ingrid, begynte jeg med naturstudier, inspirert av John Constable. Nøkterne hurtige skisser, som gjøres ute i naturen der og da.
På atelieret ble disse omsatt i komposisjoner som i seg har en lengsel etter den gangen jeg oppdaget livet som barn.
Det vakre blomsterengen hvor barnet oppdager virkeligheten og livet, slik min egen barndom hadde vært.
Alle størrelser er uten ramme.
Foto: Roland Scaguler og Bente Paus